Zen Forum

Forfatter Emne: Det opvågnede perspektiv  (Læst 59 gange)

Offline Martin Qvist

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Det opvågnede perspektiv
« Dato: Søndag d. 11 Aug, 2019, 18:30:32 »
Jeg talte med en ven forleden omkring hvordan det hele forekommer fra det opvågnede perspektiv.
Da ingen af os har erfaret det, blev det til gætterier pba af teori, der sikkert er forkert.
Men min ven mente, at der var nogle ting han umiddelbart ikke forstod/brød sig om fra det vi antager er en del af perspektivet:
- Sætter man ikke pris på "ego-relationer" fra det opvågnede perspektiv? Dvs elsker sine børn, kæreste m.m. på en måde der adskiller sig fra måden man elsker en fremmed?
- Holder man op med at leve ego-følelser ud? Dvs skulle mit lille barn (hvis jeg nu var opvågnet) pludselig dø en voldsom død, ville jeg, hvis jeg levede det opvågnde perspektiv, så ikke reagere følelsesmæssigt i konventionel forstand på det? Blive trist, ked af det m.m. Min ven mener at dét lyder da ikke som et særligt ønskværdigt perspektiv at leve ud fra.

Håber det er muligt at kaste lidt klarhed ud over, på trods af, at jeg ikke er der selv :)

Offline egmund

• Rinzai zen buddhistisk mester (Roshi) og Dharma arving
  • Administrator
  • Hero Member
    • Vis profil
    • Buddhistisk Samfund
Sv: Det opvågnede perspektiv
« Svar #1 Dato: Søndag d. 11 Aug, 2019, 19:13:32 »
Det lyder nærmest som om at I ikke er interesseret i 'opvågning'. I klamrer jer (så vidt jeg kan se) til en hel del forestillinger - ja insisterer faktisk på at disse forestillinger er virkeligheden (sandheden).
Beklager, forestillinger er forestillinger og virkelighed er virkelighed.

Nej, selvfølgelig sætter 'en opvågnet' ikke pris på ego-relationer. Det ville da være ret absurd.

Hvis mit barn skulle dø en voldsom død, ville jeg selvfølgelig føle sorg. Det er en fysiologisk ting - ikke en ego-ting. Men jeg ville acceptere at det skete - og 'takke Gud' for det. Jeg har ingen forestillinger der involverer 'burde'. Jeg ønsker ikke at ændre på virkeligheden og dens 'forløb'.

Håber det giver lidt mening / klargører noget for jer.