Zen Forum

Forfatter Emne: Mudra  (Læst 55 gange)

Offline Martin Qvist

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Mudra
« Dato: Fredag d. 28 Jun, 2019, 20:07:33 »
Gængs rinzai zazen-instruktion er at placere hænderne i en af de to acceptable mudraer under zazen.
Den kosmiske mudra virker mere ustabil at holde, hvor den foldede Rinzai mudra, lidt ligesom de foldede ben i lotus, tilsyneladende giver mere stabilitet og ro i kroppen for mig. Det virker også nemmere at placere begge hænder rent fysisk på en centreret måde foran centeret og i kontakt med hælene på begge ben (jeg sidder fuld lotus).
Med den kosmiske mudra kan jeg godt have en oplevelse af strukturel og spændings-asymmetri  grundet placeringen af mudraen på centreret foran kroppen på området omkring øverste hæl (jeg sidder fuld lotus), der er forskudt til siden ift centeret og kun i kontakt med én hånd.

Jeg er dog nysgerrig på, hvilken effekt Zenmesteren oplever fra de to mudraer, og hvilken en han synes bedst om (og hvorfor). Samt om der et traditionelt bud på, hvorfor man ville bruge den éne frem for den anden. Den kosmiske mudra er tilsyneladende universel blandt meditationstraditioner, så helt dum kan den jo ikke være (denne udøver er dog højst sandsynligt).

Offline egmund

• Rinzai zen buddhistisk mester (Roshi) og Dharma arving
  • Administrator
  • Hero Member
    • Vis profil
    • Buddhistisk Samfund
Sv: Mudra
« Svar #1 Dato: Fredag d. 28 Jun, 2019, 21:09:02 »
Jeg bruger personligt - og har altid gjort - Rinzai mudra, foldede hænder (højre om venstre tommelfinger, venstre yderst). Mudra-effekten tilhører den samsariske 'verden' og er dermed ikke speciel relevant for en zen mester.

Det vigtigste er, at du (I hver især) finder en zazen stilling / stil der virker for dig - og det kan man nok ikke altid lige mærke 'i dag'.

Offline Martin Qvist

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Lørdag d. 29 Jun, 2019, 14:47:14 »
Det vigtigste er, at du (I hver især) finder en zazen stilling / stil der virker for dig - og det kan man nok ikke altid lige mærke 'i dag'.

Hvad mener du med "i dag" i den her kontekst?

Offline egmund

• Rinzai zen buddhistisk mester (Roshi) og Dharma arving
  • Administrator
  • Hero Member
    • Vis profil
    • Buddhistisk Samfund
« Svar #3 Dato: Lørdag d. 29 Jun, 2019, 18:53:33 »

Hvad mener du med "i dag" i den her kontekst?
Vi har det med at forblinde os selv - være 'bedrevidende'. 'I dag' betyder nu, i dette øjeblik.