Zen Forum

Forfatter Emne: Tibetansk Zen  (Læst 3843 gange)

Offline egmund

• Rinzai zen buddhistisk mester (Roshi) og Dharma arving
  • Administrator
  • Hero Member
    • Vis profil
    • Buddhistisk Samfund
Tibetansk Zen
« Dato: Tirsdag d. 17 Maj, 2016, 16:40:35 »
Jeg er ved at oversætte et tibetansk manuskript fra omkring år 900, men ved ikke om der overhovedet vil være interesse for en sådan tekst. For at finde ud af det, giver jeg her en smagsprøve:
En tekst angående den ene metode af ikke-opfatten
skrevet blot for at støtte store yogier i at huske svarene på tvivl

Dette er skrevet som svar til indvendinger fra dem som fra begyndelsen har været knyttet til substantialitet og terminologi, og af hensyn til de yogier som tager afstand fra det synspunkt og hvis praksis er fri fra subjekt og objekt.

Nogle siger, at de som blot dyrker akkumuleringen af visdom, ikke kan opnå fuld og perfekt buddhahed, og det er fordi de ikke praktiserer akkumulering af fortjenstfuldhed, som er en betingelse.

Vi regner ikke alle Tathagataens belæringer for meningsløse. Fra Prajnaparamita Sutra:

Når godgørenhed er praktiseret uden de tre sfærer (agent, handling og objekt) er det    transcendentale fuldkommengørelser.

Således er der derfor intet der hindrer de som kun praktiserer akkumuleringen af visdom i at opnå uovertræffelig oplysning. ”Hvad er beviset for det?” Den noble Candrapradipa Sutra siger:

Hvis du oplever en dharma, så vil hele akkumuleringen af oplyste kvaliteter være komplet, og du vil hurtigt opnå uovertræffelig oplysning. Hvad er denne ”ene dharma”? Når du ved, at alle dharmaer er sådanhed i selve deres essens, så er alle dharmaer uden betegnelse, og al terminologi er opgivet.

Fra Sancayagatha Sutra:

For de som træner i fuldkommengørelse af indsigt; alle fuldkommengørelser vil være    omfattet af det.

Fra Savarnaprabhasa Sutra:

Fra den værdifulde dharmakaya koncentrations basis vil buddhahedens dharma opstå. Noble barn; denne ikke-begrebsmæssige dharmakaya er ikke evig og ophører heller ikke; det er middelvejen.

Som sutraerne siger; hvis man kultiverer denne ene akkumuleren af visdom, vil uovertræffelig oplysning spontant manifestere sig. Hvis denne praksis bliver blandet op med opfattelsen af egenskaber, vil den have den defekt ikke at transcendere samsara. Fra Lankavatara Sutra:

Buddhaer besidder ikke sammensatte egenskaber. Disse er den hjul-drejende konges kvaliteter, men han kaldes ikke en buddha.

Derfor er det tydeligt, at hvis man kultiverer den ene akkumulering af visdom, som ikke er blandet med egenskaber, er dette den højeste sti.
« Senest Redigeret: Onsdag d. 18 Maj, 2016, 08:13:33 af denko »

Offline MadsD

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Sv: Tibetansk Zen
« Svar #1 Dato: Fredag d. 12 Aug, 2016, 17:24:36 »
lyder spænende.
- kan du fortælle : "hvordan man oplever en dharma?" det er svært at læse sig til, og det jeg vel egentligt spørger om er - hvad vil det "sige"/"se ud"/
(og hvordan kan man være sikker på man oplever en dharma, og det ikke er et fatamogana?)
Venlig hilsen Mads

Offline egmund

• Administrator
  • Hero Member
    • Vis profil
    • Buddhistisk Samfund
« Svar #2 Dato: Fredag d. 12 Aug, 2016, 17:46:25 »
Alle direkte sanse-oplevelser er oplevelser af dharma - også oplevelsen af en idé/tanke. Men idéen, tanken, forestillingen er selvfølgelig ikke oplevelse af (en) dharma. Det vigtigste for en (såkaldt) buddhist er, at lære at skelne mellem virkelighed (direkte opfattelse) og 'det tilsyneladende', idéer og forestillinger.

Offline MadsD

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Lørdag d. 13 Aug, 2016, 19:42:10 »
(hero member?)  ;D - jo tak for den... og godt svar - tak.
« Senest Redigeret: Tirsdag d. 16 Aug, 2016, 21:35:43 af MadsD »

Offline MadsD

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Torsdag d. 22 Sep, 2016, 22:40:09 »
efter nærlæsning, synes jeg det er meget tydeligt, hvad der er direkte oplevelse af virkelighed, og hvad sindet kan "lyse" tanker 'ned'  i ens sindskonstruktion - og JEG forstod SLET ikke at det HELE var ens eget sind, det har tager mig meget lang tid at forstå og acceptere. tak.

Offline MadsD

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Fredag d. 23 Sep, 2016, 14:24:23 »
"som ikke er blandet med egenskaber" - hvad mener du med (hvad er) egenskaber?

Offline egmund

• Administrator
  • Hero Member
    • Vis profil
    • Buddhistisk Samfund
« Svar #6 Dato: Fredag d. 23 Sep, 2016, 17:02:40 »
"som ikke er blandet med egenskaber" - hvad mener du med (hvad er) egenskaber?
'Egenskaber', sær-egenheder, forestillinger om egenskaber/sær-egenheder - med andre ord differentierende dualistiske forestillinger.

Offline MadsD

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: Lørdag d. 24 Sep, 2016, 19:28:56 »
tak! - jeg kom til at 'undersøge' ordene "Når godgørenhed er praktiseret uden de tre sfærer (agent, handling og objekt)" - kan du uddybe agent, handling og objekt? tak!
og evt. give et eksempel på hvordan sådan en "godgørenhed" er/ser ud/udføres korrekt? tak

Offline egmund

• Administrator
  • Hero Member
    • Vis profil
    • Buddhistisk Samfund
« Svar #8 Dato: Søndag d. 25 Sep, 2016, 08:50:58 »
tak! - jeg kom til at 'undersøge' ordene "Når godgørenhed er praktiseret uden de tre sfærer (agent, handling og objekt)" - kan du uddybe agent, handling og objekt? tak!
og evt. give et eksempel på hvordan sådan en "godgørenhed" er/ser ud/udføres korrekt? tak
Handling, den der udfører den og modtageren.
Hvordan udfører/praktiserer du 'godgørenhed' uden de tre sfærer?

Offline MadsD

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: Mandag d. 13 Mar, 2017, 16:43:09 »
hvordan praktiserer man godgørenhed uden agent, objekt og handling? det ved jeg simpelthen ikke - kan du hjælpe mig?

kh mads

ps : da jeg kigger på godgørenhed uden form, men samtidig al godgørenhed jo er baseret på ens indre "form" og derved "egen vurdering" - så er det jo dobbelt svært at give "hjælp uden form" OG "uden agent objekt og handling" ... ;-)

Offline egmund

• Administrator
  • Hero Member
    • Vis profil
    • Buddhistisk Samfund
« Svar #10 Dato: Mandag d. 13 Mar, 2017, 16:51:59 »
hvordan praktiserer man godgørenhed uden agent, objekt og handling? det ved jeg simpelthen ikke - kan du hjælpe mig?

kh mads

ps : da jeg kigger på godgørenhed uden form, men samtidig al godgørenhed jo er baseret på ens indre "form" og derved "egen vurdering" - så er det jo dobbelt svært at give "hjælp uden form" OG "uden agent objekt og handling" ... ;-)
Det vil jo kræve reel træning hos en kvalificeret lærer. Ikke noget man kan 'undervise' i over nettet / via ord og sætninger.

Offline MadsD

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: Fredag d. 31 Mar, 2017, 09:50:16 »
cool.