Zen Forum

Forfatter Emne: Veganisme & Zen  (Læst 2751 gange)

Offline Tat Tvam Asi

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Veganisme & Zen
« Dato: Lørdag d. 20 Feb, 2016, 15:44:08 »
Baggrunden for dette spørgsmål er denne video: https://www.youtube.com/watch?v=HnfdcYkLLLQ
Det er et kort klip hvor emnet omkring fødevarer bliver berørt af blandt andet Denko.

Her fremsiges det at uanset om man spiser grøntsager eller dyr, så er det en fordel at både planterne og dyrene er blevet behandlet ordentligt.
Dette er jo i sig selv ikke noget som nogen mennesker burde kunne stille sig uenig i, men det får mig til at tænke på hvorvidt det at indtage animalske produkter er acceptabelt inden for Zen?
Med andre ord, ville man se bort fra fra ét af de Buddhistiske forskrifter/anvisninger der går på at afholde sig fra at slå ihjel?
Ville man ikke også kunne antage at man som Buddhist tilstræber at lindre lidelse, ikke blot for over for ens egen opfattelse af tilværelsen, men også for alle andre sansende væsener?

På forhånd mange tak. :)

Offline egmund

• Rinzai zen buddhistisk mester (Roshi) og Dharma arving
  • Administrator
  • Hero Member
    • Vis profil
    • Buddhistisk Samfund
Sv: Veganisme & Zen
« Svar #1 Dato: Lørdag d. 20 Feb, 2016, 17:18:32 »
Hvorfor skulle det være mere acceptabelt at slå planter ihjel fremfor dyr? Jeg tror, at du måske blander egne følelser ind.

Zen buddhismen beskæftiger sig ikke med 'acceptabel' eller 'u-acceptabel'. Det er en personlig ting.

Der er mange niveauer eller perspektiver at forstå de buddhistiske forskrifter på, så det har ikke noget med at spise dyr at gøre.

Den lidelse buddhister bestræber sig på at lindre har ikke noget med kødspisning eller mord at gøre. Dukha er den underliggende utilfredshed med 'tingenes tilstand', som de fleste mennesker 'lider' under.

Håber dette klargør tankerne lidt mere.

Offline Tat Tvam Asi

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Lørdag d. 20 Feb, 2016, 17:56:36 »
Mange tak for det hurtige svar, Denko. :)

Jeg kan sagtens se det på den måde at det ikke har nogen fundamental betydning, så det bunder vel altid i moral og etik, som naturligvis er menneskelige konstruktioner.
Grundlaget for at jeg ikke ville slå dyr ihjel frem for planter, er udelukkende at dyr er sansende væsener med et nervesystem, nøjagtigt lige som os.
Og eftersom jeg ikke har en intention om at slå mennesker ihjel og spise dem, så ser jeg ligeledes ingen sammenhæng mellem det at slå andre dyr ihjel og spise dem.

Og tak for klargøringen af lidelse. :)

Offline egmund

• Administrator
  • Hero Member
    • Vis profil
    • Buddhistisk Samfund
« Svar #3 Dato: Lørdag d. 20 Feb, 2016, 18:21:30 »
Nu er der jo altså en hel del beviser på, demonstrationer af, at plander er sansende væsener. Det er endog påvist for mange år siden, at metal er 'sansende væsen' (reagerer på 'følelser').

Hvad er din definition af 'sansende væsener'?

Offline Tat Tvam Asi

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Lørdag d. 20 Feb, 2016, 21:11:21 »
Du har helt bestemt ret i at planter kan agere ud fra forskellige stimuli og måske endda også sende signaler til hinanden.

Nu tænker jeg blot på væsener der har et nervesystem af definerbar karakter, hvilket tildeler dem en grad af bevidsthed som ikke er begrænset til blot at reagere på stimuli og udsende signalstoffer på baggrund af disse. Man kan jo altså undre sig over hvorvidt planter har kapacitet til at tillade en form for bevidsthed og ikke mindst selv-bevidsthed. For i bund og grund ville man jo i nogen forstand godt kunne sætte lighedstegn mellem det at kunne reagere på omverdenen og det at sanse, selvom det trods alt er en meget simpel grad af sanselighed.

Spørgsmålet kom også lige så meget på baggrund af at jeg flere gange er stødt på konceptet omkring det at mange Buddhistiske sekter holder sig til en vegansk eller i hvert fald vegetarisk diæt, hvorved jeg blot tænkte på om dette også gjorde sig gældende for netop Egely? :)

Tak igen for at tage dig tid til at svare.

Offline egmund

• Administrator
  • Hero Member
    • Vis profil
    • Buddhistisk Samfund
« Svar #5 Dato: Søndag d. 21 Feb, 2016, 11:13:09 »
Jeg vil lade det der afhænger af din definition på sansende væsener ligge.

Vegetarisme er en ret sen tilføjelse til buddhismen. 'Forbud' mod kødspisning ses først, så vidt jeg ved, i Lankavatara Sutra.

Egely eksisterer ikke længere. Buddhistisk Samfunds retræter er vegetariske.