Forfatter Emne: Meditationsstilling  (Læst 1442 gange)

Offline denko

• Rinzai zen præst og Dharma arving
  • Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
Sv: Meditationsstilling
« Svar #15 Dato: Torsdag d. 13 Jan, 2011, 16:03:05 »
Mit spørgsmål er nu, om hænderne bør 'svæve i lufen' som i billedet ovenover, eller om højre hånd bør hvile på den venstre hæl
Der er i min 'stil'/'skole' ikke noget "bør". Din krop(/sind) "bør" fortælle dig hvordan.

Offline Xian

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #16 Dato: Torsdag d. 13 Jan, 2011, 16:09:44 »
Så der er ikke noget uhensigtsmæssigt ved at sidde og spænde overvejene i den ene side af kroppen? Selvom der ikke er noget "bør", er der så ikke alligevel et princip om ligevægt i ens siddestilling, herunder spænding?

Bør man heller ikke bestræbe sig på at sende spændinger nedaf i kroppen?

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #17 Dato: Torsdag d. 13 Jan, 2011, 16:30:58 »
Så der er ikke noget uhensigtsmæssigt ved at sidde og spænde overvejene i den ene side af kroppen? Selvom der ikke er noget "bør", er der så ikke alligevel et princip om ligevægt i ens siddestilling, herunder spænding?

Bør man heller ikke bestræbe sig på at sende spændinger nedaf i kroppen?
Hvorfor sidder du egentligt (i zazen)?

jeg spørger fordi dine spørgsmål ikke giver forfærdeligt megen mening for mig.

Offline Xian

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #18 Dato: Torsdag d. 13 Jan, 2011, 16:41:45 »
Jeg vil gerne se hvad- om noget- der ligger bag min hverdagsbevidsthed og alm. opfattelse af verden. Så jeg prøver at finde den rigtige blanding mellem den mest optimale stilling til det formål, og en stilling jeg kan holde i lang tid dvs holde mængden af muskulære spændinger på et så hensigtsmæssigt lavt og godt fordelt niveau, som muligt.

I den sammenhæng tænker jeg, at der er stor hjælp at hente råd fra nogen med med meget mere erfaring end mig, da de/dig sandsynligvis har opdaget nogle principper for kropsholdning, som jeg ikke umiddelbart selv har overvejet, og som ville være værd i det mindste at efterprøve for mig selv.

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #19 Dato: Torsdag d. 13 Jan, 2011, 16:56:43 »
Som sagt tidligere: Kroppen skal nok (selv) finde ud af det (hvis/når du sidder længe nok). Fokusér på grunden (til/for sidning) i stedet - med så fuld tilstedeværen og opmærksomhed som muligt.

Der er alle mulige (stillingsmæssige) 'kneb', men de fører ikke til opvågnen. Det gør kun en følelse af, at opvågnen er livsnødvendigt. Derfor afholder jeg mig typisk fra at give råd ang stilling - med mindre jeg rent faktisk fysisk er til stede (face 2 face).

Offline Xian

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #20 Dato: Torsdag d. 13 Jan, 2011, 16:59:30 »
Mange tak - det var lige det svar jeg ledte efter :)