Forfatter Emne: Meditationsstilling  (Læst 1442 gange)

Offline Xian

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
Meditationsstilling
« Dato: Onsdag d. 08 Dec, 2010, 20:18:49 »
Forhåbentlig skyldes den manglende aktivitet i forumet, at alle de andre zenister har travlt med deres praksis  :o

Jeg er igang med at finde min optimale siddestilling, og en face-to-face tilpasning ville være optimalt, men det ligger desværre ikke lige for. Forhåbentlig er der online hjælp at hente :)

Mit spørgsmål går på hænderne og armenes placering under zazen. Så vidt jeg ved er der to håndstillinger:
Hokkaijoin (hvad jeg tænker på, når jeg skal forestille mig en zenmunk i zazen)
og en stilling, hvis navn jeg ikke kender, hvor den ene hånd griber om den anden hånds tommelfinger

Er den ene stilling mere 'rigtig' end den anden? Er der forskellige fordel/ulemper knyttet til den enktelte stilling?

Uanset stilling, skal hænderne så hvile i skødet/på benene, således at armene slapper af? Eller skal de svæve lidt over, således at der skal muskelkraft i armene til at holde dem der? Og må hænderne derefter presses ind mod maveregionen eller skal hænderne være absolut 'fritsvævende'?

:-\

Offline Mugen

• Administrator
  • Jr. Member
  • unsui, zen-munk
    • Vis profil
    • Egely Kloster
Sv: Meditationsstilling
« Svar #1 Dato: Onsdag d. 08 Dec, 2010, 20:28:50 »
Forhåbentlig skyldes den manglende aktivitet i forumet, at alle de andre zenister har travlt med deres praksis  :o

Jeg er igang med at finde min optimale siddestilling, og en face-to-face tilpasning ville være optimalt, men det ligger desværre ikke lige for. Forhåbentlig er der online hjælp at hente :)

Mit spørgsmål går på hænderne og armenes placering under zazen. Så vidt jeg ved er der to håndstillinger:
Hokkaijoin (hvad jeg tænker på, når jeg skal forestille mig en zenmunk i zazen)
og en stilling, hvis navn jeg ikke kender, hvor den ene hånd griber om den anden hånds tommelfinger

Er den ene stilling mere 'rigtig' end den anden? Er der forskellige fordel/ulemper knyttet til den enktelte stilling?

Uanset stilling, skal hænderne så hvile i skødet/på benene, således at armene slapper af? Eller skal de svæve lidt over, således at der skal muskelkraft i armene til at holde dem der? Og må hænderne derefter presses ind mod maveregionen eller skal hænderne være absolut 'fritsvævende'?

:-\

Denne munk bruger den håndstilling, som du ikke kender navn på. Mine hænder hviler, "naturligt" og mine skuldre er afslappede --- og armene er som de nu er efter disse forudsætninger.

Begge håndstillinger giver dig feedback om energien (eller mangel på sådan) i din zazen.

Kig forbi klostret en dag - så er det langt lettere at give konkret instruktion!

Offline Xian

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Torsdag d. 09 Dec, 2010, 14:24:07 »
Tak for svaret :) Jeg ville gerne komme forbi bornholm, men tiden er der ikke til det desværre. Og Thomas er jo lige flyttet til Sverige, så KBH zendo er heller ikke rigtig en mulighed længere.

Hvad med øjnene? Jeg lider desværre af en del dobbeltsyns, som manfisterer sig, når jeg forsøger at sidde med åbne øjne. Derfor har jeg for nemheds skyld siddet med lukkede indtil videre. Er det meget uhensigtsmæssigt og ubrugeligt i zazen sammenhæng, eller kan det "godt bruges"?

Offline Mugen

• Administrator
  • Jr. Member
  • unsui, zen-munk
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #3 Dato: Torsdag d. 09 Dec, 2010, 18:19:25 »
Tak for svaret :) Jeg ville gerne komme forbi bornholm, men tiden er der ikke til det desværre. Og Thomas er jo lige flyttet til Sverige, så KBH zendo er heller ikke rigtig en mulighed længere.

Hvad med øjnene? Jeg lider desværre af en del dobbeltsyns, som manfisterer sig, når jeg forsøger at sidde med åbne øjne. Derfor har jeg for nemheds skyld siddet med lukkede indtil videre. Er det meget uhensigtsmæssigt og ubrugeligt i zazen sammenhæng, eller kan det "godt bruges"?

De åbne øjne fokuserer ikke og derfor ikke "ser" noget;  de hviler bare et sted, som kan ændre sig både under en sidning eller ved hver sidning. Nogle gange får man en slags syns"hallucination", som ikke har noget betydning. Jeg har i hvert fald prøvet lidt af hvert men nu er det mest som om, jeg slet ikke ser noget. Lukkede øjne kan føre til uhensigtsmæssige sindstilstande - i hvert fald, hvad angår zazen - da de lukker "virkeligheden" ud og fremmer afspænding og drømmeagtige fornemmelser.

Offline mn

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Fredag d. 10 Dec, 2010, 07:30:52 »

Jeg startede med at sidder med lukket øjne, derefter en lang periode med åbne øjne. Så fulgte en periode med lukket øjne igen og nu er jeg så igen ved at gå tilbage til at sidde med åbne øjne.

Jeg sidder et sted hvor min familie også er, så hvis mine børn leger en leg med meget bevægelse, så lukker jeg øjnene.

Jeg har også lagt mærke til, at hvis der er meget støj i mit sind, så hjælpe det et lukke øjnene i starten for senere at åbne dem igen under samme meditation.

Jeg regner med, at jeg ender med at sidder med åbne øjne.

Da jeg gik fra lukket øjne til åbne førstegang brugte jeg en del meditationer på det, fordi jeg fandt det ubehageligt.

Jeg har set, så mange starte på at meditere og stoppe igen, så jeg mener, at det i starten bare gælder om at komme i gang, så kan du efter noget tid forsøge med at åbne øjnene.

Jeg glemte lige at skrive, at jeg jo på ingen måde har hverken Denko eller Mugen's erfaring.
« Senest Redigeret: Fredag d. 10 Dec, 2010, 07:44:25 af mn »

Offline Xian

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Fredag d. 10 Dec, 2010, 14:14:02 »
Tak for svaret - også dig mn. Altid rart med andres erfaringer :D

mht. håndstilling: Jeg har læst i forbindelse med Hokkai-join, at højre hånd altid bør være neders og venstre øverst, uanset om man er højre eller venstrehåndet. Er der korrekt? Hvilken grund er der til det?

I den forbindelse kom jeg til at tænke på, om der er lignende regler for hvordan benene bør foldes i Lotus stillingen? Jeg ved at i tantrisk buddhisme bør venstre ben altid foldes først og derefter det højre ovenpå. Det har de nogle esoteriske/energi-mæssige grunde til.
Men det er også blevet nævnt for mig i den sammenhæng, at Buddha himself sad sådan (derfor afbilledes Buddha også altid med benene foldet i den rækkefølge). Er det noget Zen-traditionen har en holdning til? nu den er direkte arvet i en lige linie, kunne det være spændende at få en be/afkræftelse af den påstand : )

Offline mn

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Fredag d. 10 Dec, 2010, 17:50:11 »

De åbne øjne fokuserer ikke og derfor ikke "ser" noget;  de hviler bare et sted, som kan ændre sig både under en sidning eller ved hver sidning. Nogle gange får man en slags syns"hallucination", som ikke har noget betydning. Jeg har i hvert fald prøvet lidt af hvert men nu er det mest som om, jeg slet ikke ser noget. Lukkede øjne kan føre til uhensigtsmæssige sindstilstande - i hvert fald, hvad angår zazen - da de lukker "virkeligheden" ud og fremmer afspænding og drømmeagtige fornemmelser.

Betyder det at KBH zendo er lukket, det fremgår ikke hjemmesiden?

Offline Mugen

• Administrator
  • Jr. Member
  • unsui, zen-munk
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #7 Dato: Fredag d. 10 Dec, 2010, 19:17:56 »
mht. håndstilling: Jeg har læst i forbindelse med Hokkai-join, at højre hånd altid bør være neders og venstre øverst, uanset om man er højre eller venstrehåndet. Er der korrekt? Hvilken grund er der til det?

Hmmm, jeg har hørt, at kroppens højre side siges at være den "aktive" side og at det er derfor, at det er højre hånd nederst og holdt i ro.  Jeg har også hørt, at det err omvendt, hvis man er venstrehåndet.

I den forbindelse kom jeg til at tænke på, om der er lignende regler for hvordan benene bør foldes i Lotus stillingen? Jeg ved at i tantrisk buddhisme bør venstre ben altid foldes først og derefter det højre ovenpå. Det har de nogle esoteriske/energi-mæssige grunde til.
Men det er også blevet nævnt for mig i den sammenhæng, at Buddha himself sad sådan (derfor afbilledes Buddha også altid med benene foldet i den rækkefølge). Er det noget Zen-traditionen har en holdning til? nu den er direkte arvet i en lige linie, kunne det være spændende at få en be/afkræftelse af den påstand : )

De fleste, jeg kender, skifter frasidning til sidning.

Offline Mugen

• Administrator
  • Jr. Member
  • unsui, zen-munk
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #8 Dato: Fredag d. 10 Dec, 2010, 19:19:43 »

Betyder det at KBH zendo er lukket, det fremgår ikke hjemmesiden?

Det kunne jeg også tænke mig at vide! Er der ikke nogen, som har overtaget Tokuuns ansvars område?

Offline Xian

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: Fredag d. 10 Dec, 2010, 21:16:50 »
Ud over Thomas er der vist ikke nogen, der er elev af Denko har og tilladelse til at undervise. Så med hans flytning tror jeg, at gruppen har svært ved at fortsætte. Men har ikke selv været der i lang tid, det er blot, hvad jeg har hørt :)

Offline denko

• Rinzai zen præst og Dharma arving
  • Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #10 Dato: Lørdag d. 11 Dec, 2010, 08:27:36 »
Ud over Thomas er der vist ikke nogen, der er elev af Denko har og tilladelse til at undervise. Så med hans flytning tror jeg, at gruppen har svært ved at fortsætte. Men har ikke selv været der i lang tid, det er blot, hvad jeg har hørt :)
Thomas - TokuUn - har ikke nogen som helst 'tilladelse til at undervise'. Jeg kender ikke andre i Danmark end mig selv, der rent faktisk har 'tilladelse til at undervise' (som Dharma lærer, en der ved hvad han/hun snakker om) indenfor zen. Tokuun har (havde) påtaget sig ansvar for at lede zazen samt give zazen instruktioner. Men, ganske rigtigt, lige nu er der ikke andre jeg kan give det ansvar til, så KBHzendo ser ud til igen officielt at være lukket. Der er dog grupper af mine elever, der jævnligt mødes i KBH området - også med mig.

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #11 Dato: Lørdag d. 11 Dec, 2010, 08:34:43 »
Meditationsstilling er 'udviklet' gennem tusinder af år ud fra de stillinger folk naturligt 'falder ind i', når de 'kommer til' absolut samadhi.

At efterligne disse mennesker kan sikkert hjælpe noget, men det er éns holdning (formål og motivation), der bestemmer 'resultatet - ikke stillingen.

Offline Xian

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: Lørdag d. 11 Dec, 2010, 16:09:48 »
Citér
Meditationsstilling er 'udviklet' gennem tusinder af år ud fra de stillinger folk naturligt 'falder ind i', når de 'kommer til' absolut samadhi.

Vil det sige, at folk i svundne (eller tidssvarende) tider "naturligt falder ind i" fx en lotus stilling, hvis de når absolut samadhi på en eller anden måde?  ??? Eller skal det ikke forstås så bogstaveligt?

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #13 Dato: Søndag d. 12 Dec, 2010, 08:07:09 »
Citér

Vil det sige, at folk i svundne (eller tidssvarende) tider "naturligt falder ind i" fx en lotus stilling, hvis de når absolut samadhi på en eller anden måde?  ??? Eller skal det ikke forstås så bogstaveligt?

Det er selvfølgelig noget kulturelt betinget, men; ja! -mere eller mindre (skrædderstilling osv). Min pointe er dog mere, at sandheden/virkeligheden skal være fokus - ikke stillingen som sådan. Din krop skal nok finde ud af det.

Offline Xian

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: Torsdag d. 13 Jan, 2011, 15:52:00 »
Jeg eksperimenterer i øjeblikket med at sidde i lotus med hænderne i Hokkaijoin således:

Mit spørgsmål er nu, om hænderne bør 'svæve i lufen' som i billedet ovenover, eller om højre hånd bør hvile på den venstre hæl som billedet nedenfor prøver at illustrere:

For mig kræver den første mulighed en hvis spænding i begge arme at holde, som føles meget anstrengende, den sidste kræver kun en udtrættende spænding i vensre arm.

Hvad er den mest hensigtsmæssige måde at sidde med hænderne på? Indtil nu har jeg siddet med hånden hvilende på hælen, men jeg har tænkt at det nok var forkert, da det giver den her meget u-harmoniske spænding i kroppen, i hvad der vel burde være en meget harmonisk stilling?
« Senest Redigeret: Torsdag d. 13 Jan, 2011, 15:55:38 af Xian »