Tak for svaret
Jeg ville gerne komme forbi bornholm, men tiden er der ikke til det desværre. Og Thomas er jo lige flyttet til Sverige, så KBH zendo er heller ikke rigtig en mulighed længere.
Hvad med øjnene? Jeg lider desværre af en del dobbeltsyns, som manfisterer sig, når jeg forsøger at sidde med åbne øjne. Derfor har jeg for nemheds skyld siddet med lukkede indtil videre. Er det meget uhensigtsmæssigt og ubrugeligt i zazen sammenhæng, eller kan det "godt bruges"?
Jeg startede med at sidder med lukket øjne, derefter en lang periode med åbne øjne. Så fulgte en periode med lukket øjne igen og nu er jeg så igen ved at gå tilbage til at sidde med åbne øjne.
Jeg sidder et sted hvor min familie også er, så hvis mine børn leger en leg med meget bevægelse, så lukker jeg øjnene.
Jeg har også lagt mærke til, at hvis der er meget støj i mit sind, så hjælpe det et lukke øjnene i starten for senere at åbne dem igen under samme meditation.
Jeg regner med, at jeg ender med at sidder med åbne øjne.
Da jeg gik fra lukket øjne til åbne førstegang brugte jeg en del meditationer på det, fordi jeg fandt det ubehageligt.
Jeg har set, så mange starte på at meditere og stoppe igen, så jeg mener, at det i starten bare gælder om at komme i gang, så kan du efter noget tid forsøge med at åbne øjnene.
Jeg glemte lige at skrive, at jeg jo på ingen måde har hverken Denko eller Mugen's erfaring.