Forfatter Emne: Sekundær praksis  (Læst 1270 gange)

Offline Xian

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
Sv: Sekundær praksis
« Svar #15 Dato: Lørdag d. 11 Dec, 2010, 16:06:36 »
Citér
Vi kan ikke stoppe tanker, men vi kan blive færdige med at tænke

Hmm den sondren forstår jeg ikke helt (hvis du forstår :o).
Sådan som jeg forstår det, så opstår tanker pga vores tænkning. Så hvis jeg holder op/bliver færdig med at tænke, burde der vel heller ikke være nogen tanker i mit sind? Så skulle noget/nogen anden mig (eller det jeg opfatter som mig) vel tænke tanker?!
Jeg kunne godt bruge en klar definition af henholdsvins "tanker" og tænkning",

Denne teoretiske begrebs-onani er vældig spændende (om end ligegyldig), så jeg ville blive glad, hvis nogen vil kaste lidt lys i min retning.

Offline denko

• Rinzai zen præst og Dharma arving
  • Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #16 Dato: Søndag d. 12 Dec, 2010, 08:03:22 »
Vi er mange, der har prøvet at stoppe tanker. Det er ikke lykkedes.
Med andre ord: Du kan ikke bruge tanken om at stoppe tanker til at stoppe tanker.

Vi er nogle stykker, som fik tænkt færdig - nåede til vejs ende (tænkning førte til en blindgyde) - og derved opnåede tankeløshed.

Jeg personligt kan ikke se problemet/forvirringen. Det første handler om tanker, det andet om at gå (mod) buddhas vej (søge 'sandheden').

Offline mn

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #17 Dato: Søndag d. 12 Dec, 2010, 08:47:13 »
Så vidt jeg selv kan forstå har jeg ikke længere drømmerier og fantasier, når jeg mediterer, men dualistisk tænkning, det ved jeg ikke rigtig. Kan du uddybe det nærmere?
Jeg har nu perioder uden tanker, når jeg meditere, men er bestemt ikke tankefri. Nogle siger at tankerne vil stoppe andre siger at tankerne aldrig vil stoppe?? Selv forstå jeg det på denne måde:
Hen mod absolut samadhi vil der være tanker.
I absolut samadhi er tankerne faktisk væk.
I positiv samadhi er der tanker igen.

Hvad siger du Denko er det det rene vås?
Støj er støj. Kategorisering af støj kan vel være ligemeget.

Vi kan ikke stoppe tanker, men vi kan blive færdige med at tænke (nå til vejs ende med tanker - tænkningens vej endte 'blindt') - og så er vi tæt på absolut samadhi.

Når tanker så kommer igen (i positiv samadhi) er de blot en del af virkeligheden - de fylder ikke længere hele sindet (bevidsthedsfeltet).

Så: Problemet er ikke tanker. Problemet er, at tanker (& følelser) fylder hele vores bevidsthedsfelt (udelukker resten af virkeligheden). Vi mener, at tanker/begreber giver os en forståelse af virkeligheden. Det gør de ikke i sig selv.

Når nu tanker og følelser ikke fylder hele bevidsthedsfeltet ud, hvad er der så i bevidsthedsfeltet i stedet?

Er det så virkeligheden og er det noget jeg ikke er i stand til at forstå med mit intellekt/logic, det skal erkendes direkte?

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #18 Dato: Søndag d. 12 Dec, 2010, 11:24:25 »

Når nu tanker og følelser ikke fylder hele bevidsthedsfeltet ud, hvad er der så i bevidsthedsfeltet i stedet?
Jamen, det finder du jo ud af til den tid :)
Er det så virkeligheden og er det noget jeg ikke er i stand til at forstå med mit intellekt/logic, det skal erkendes direkte?
Ligesom man jo ikke bliver mæt af madopskrifter så . . . .

Offline mn

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #19 Dato: Søndag d. 12 Dec, 2010, 11:36:17 »

Jamen, det finder du jo ud af til den tid :)
Ligesom man jo ikke bliver mæt af madopskrifter så . . . .
Mange tak for dit svar. Måske har jeg nu forstået så meget som jeg kan med min logik. Så mangler jeg jo bare lige resten.  :D

Offline Xian

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #20 Dato: Mandag d. 13 Dec, 2010, 18:05:53 »
Med andre ord: Du kan ikke bruge tanken om at stoppe tanker til at stoppe tanker.

Vi er nogle stykker, som fik tænkt færdig - nåede til vejs ende (tænkning førte til en blindgyde) - og derved opnåede tankeløshed.

Man kan ikke opnå tankeløshed ved at prøve på at stoppe tankerne. - Man er nødt til at lade dem være og acceptere dem, og vente på at de "dør ud" af sig selv? Er det korrekt forstået?

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #21 Dato: Mandag d. 13 Dec, 2010, 18:12:09 »

Man kan ikke opnå tankeløshed ved at prøve på at stoppe tankerne. - Man er nødt til at lade dem være og acceptere dem, og vente på at de "dør ud" af sig selv? Er det korrekt forstået?
- og det gør de ved at fokusere på noget andet (typisk åndedrættet i begyndelsen). Hvis man ikke fodrer sine fisk (fokuserer på sine tanker) dør de (ud).

Offline Xian

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #22 Dato: Mandag d. 13 Dec, 2010, 18:26:22 »
Tak for det :)