Forfatter Emne: Sekundær praksis  (Læst 1270 gange)

Offline Xian

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
Sekundær praksis
« Dato: Søndag d. 28 Nov, 2010, 18:20:13 »
På Egely klosters hjemmeside står der under "vores praksis" følgende i forbindelse med chant:
"Med et anspændt mellemgulv bliver sindet lettere forstyrret med tanker, og zenpraksis kan ikke flyde med sin naturlige klarhed"

Jeg kommer i den forbindelse til at tænkte på, i hvor høj grad ens zazen-praksis kan gavnes af sekundære aktiviteter. Man kan vel også argumentere for, at andre div. kropslige skavanker og spændinger påvirker ens tanker på en 'negativ' måde, på samme måde som mellemgulvs spændinger.gør.

Er det en forudsætning, eller fremmende, for en effektiv praksis, at man ingen fysiske spændinger har? I så fald, hvorfor inddrager zen-folk så ikke i højere grad div. træningsformer, strækøvelser osv. i stedet for at fokusere på sidning til fordel for alt andet?

:)

Offline denko

• Rinzai zen præst og Dharma arving
  • Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
Sv: Sekundær praksis
« Svar #1 Dato: Mandag d. 29 Nov, 2010, 06:18:52 »
På Egely klosters hjemmeside står der under "vores praksis" følgende i forbindelse med chant:
"Med et anspændt mellemgulv bliver sindet lettere forstyrret med tanker, og zenpraksis kan ikke flyde med sin naturlige klarhed"

Jeg kommer i den forbindelse til at tænkte på, i hvor høj grad ens zazen-praksis kan gavnes af sekundære aktiviteter. Man kan vel også argumentere for, at andre div. kropslige skavanker og spændinger påvirker ens tanker på en 'negativ' måde, på samme måde som mellemgulvs spændinger.gør.

Der er ingen 'sekundære praksisser'. Alt, alle vores aktiviteter (og passiviteter ;D) er zen praksis. Der er derfor heller ikke 'negative tanker' (eller 'positive tanker').

Er det en forudsætning, eller fremmende, for en effektiv praksis, at man ingen fysiske spændinger har? I så fald, hvorfor inddrager zen-folk så ikke i højere grad div. træningsformer, strækøvelser osv. i stedet for at fokusere på sidning til fordel for alt andet?

Det indtryk ved jeg ikke hvor du har fået fra. Indenfor zen fokuserer vi ikke på sidning til fordel for alt andet.

Offline Xian

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Lørdag d. 04 Dec, 2010, 15:52:55 »
Der er ingen 'sekundære praksisser'. Alt, alle vores aktiviteter (og passiviteter ;D) er zen praksis. Der er derfor heller ikke 'negative tanker' (eller 'positive tanker').
Negative tanker var forkert formuleret. Forstyrende tanker er mere rigtigt. Citatet fra hjemmesiden anerkender jo, at forstyrende tanker (hvad det så end er) et en hindring i en eller anden forstand.

Det indtryk ved jeg ikke hvor du har fået fra. Indenfor zen fokuserer vi ikke på sidning til fordel for alt andet.

I fokuserer på sidning til fordel for fx åndedrætsøvelser, fysiske øvelser osv. og andre praksiser, der kunne afhjælpe på de ovenstående "forstyrrende tanker". Mit spørgsmål er bare hvorfor, hvis i anerkender, at de forstyrrende tanker er et problem i sidningen  :)

I forlængelse af det, fandt jeg dette her på wikipedia:
"Hakuin's early extreme exertions affected his health, and at one point in his young life he fell ill for almost two years, experiencing what would now probably be classified as a nervous breakdown by Western medicine. He called it Zen sickness, and sought the advice of a Taoist cave dwelling hermit named Hakuyu, who prescribed a visualization and breathing practice which eventually relieved his symptoms. From this point on, Hakuin put a great deal of importance on physical strength and health in his Zen practice, and studying Hakuin-style Zen required a great deal of stamina. Hakuin often spoke of strengthening the body by concentrating the spirit, and followed this advice himself. Well into his seventies, he claimed to have more physical strength than he had at age thirty, being able to sit in zazen meditation or chant sutras for an entire day without fatigue. The practices Hakuin learned from Hakuyu are still passed down within the Rinzai school."

Iflg. det burde zen folk vel også inkorporere åndedrætsøvelser m.m. i en eller anden udstrækning? Men du har måske også kendskab til de taoistiske teknikker, der snakkes om teksten, nu du er dharma arving og alt det der?  ;)

Tak for hjælpen!

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #3 Dato: Lørdag d. 04 Dec, 2010, 17:37:07 »
Det ser jo ud til, at du er langt klogere end mig, så jeg behøver vist ikke kommentere det yderligere.

(Desuden er jeg ikke helt enig i alt hvad der står på vores hjemmesider)

Offline Xian

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Lørdag d. 04 Dec, 2010, 17:57:01 »
Skindet bedrager - Det ville være rart at få svar :) Hvis jeg har fornærmet dig, undskylder jeg.

Kan jeg få dig til at kommentere på: "The practices Hakuin learned from Hakuyu are still passed down within the Rinzai school."
Er det rigtigt og kender du så disse teknikker (som tilsyneladende indeholder åndedrætsøvelser og andet i den retning)?

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #5 Dato: Lørdag d. 04 Dec, 2010, 18:14:07 »
Skindet bedrager - Det ville være rart at få svar :) Hvis jeg har fornærmet dig, undskylder jeg.

Kan jeg få dig til at kommentere på: "The practices Hakuin learned from Hakuyu are still passed down within the Rinzai school."
Er det rigtigt og kender du så disse teknikker (som tilsyneladende indeholder åndedrætsøvelser og andet i den retning)?
Jeg bliver skam ikke særlig let fornærmet - og det var jo ikke din hensigt.

Ja, jeg kender til Hakuins historie og de teknikker du beskrev. Men der er ikke noget 'burde' i min 'stil'. Jeg anbefaler teknikker på individuel basis.

Offline Mugen

• Administrator
  • Jr. Member
  • unsui, zen-munk
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #6 Dato: Søndag d. 05 Dec, 2010, 09:23:33 »
(Desuden er jeg ikke helt enig i alt hvad der står på vores hjemmesider)

???????????????????????????????

Offline Xian

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: Torsdag d. 09 Dec, 2010, 14:27:53 »
I forlængelse er det, der er blevet sagt, vil jeg gerne spørge, hvad du mener med dette (taget fra buddhistisk forum):

Citér
Når man regelmæssigt kan sidde 'uden støj' i sindet, så er man for så vidt klar til koan træning.

Hvad mener du med "støj i sindet"?

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #8 Dato: Torsdag d. 09 Dec, 2010, 16:35:10 »
I forlængelse er det, der er blevet sagt, vil jeg gerne spørge, hvad du mener med dette (taget fra buddhistisk forum):

Citér
Når man regelmæssigt kan sidde 'uden støj' i sindet, så er man for så vidt klar til koan træning.

'Ego' støj, dualistisk tænkning, drømmerier, fantasier.
Som Mumon sagde; "Du må afskære tænkningens vej". (og det betyder ikke 'hold op med at tænke').

Offline Anders

• Buddhistisk Samfund
  • Jr. Member
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: Torsdag d. 09 Dec, 2010, 17:19:37 »
Som Mumon sagde; "Du må afskære tænkningens vej". (og det betyder ikke 'hold op med at tænke').

I forhold til netop det: "The gateless barrier : the Wu-men kuan (Mumonkan), translated and with a commentary by Robert Aitken" Er denne oversættelse anbefalelsesværdig (imens vi venter på din udgave)? Eller kan man låne/leje/købe den lille del af bogen/samlingen som man har brug for (som jeg vist kastede et blik på i forbindelse med zazenkai) indtil udgivelsen?

Offline Mugen

• Administrator
  • Jr. Member
  • unsui, zen-munk
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #10 Dato: Torsdag d. 09 Dec, 2010, 18:08:33 »

I forhold til netop det: "The gateless barrier : the Wu-men kuan (Mumonkan), translated and with a commentary by Robert Aitken" Er denne oversættelse anbefalelsesværdig (imens vi venter på din udgave)? Eller kan man låne/leje/købe den lille del af bogen/samlingen som man har brug for (som jeg vist kastede et blik på i forbindelse med zazenkai) indtil udgivelsen?

Vi bruger Two Zen Classics.

Og det varer ikke længe før Denko udgiver sin oversættelse. Måske et par måneder.

Offline mn

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: Torsdag d. 09 Dec, 2010, 19:22:08 »

Og det varer ikke længe før Denko udgiver sin oversættelse. Måske et par måneder.

Ja, det bliver interessant med en dansk oversættelse af en dansk Zenmester, det må siges at være helt unikt!

Offline Anders

• Buddhistisk Samfund
  • Jr. Member
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: Fredag d. 10 Dec, 2010, 10:17:36 »

Ah, okay. Tak.

Offline mn

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: Lørdag d. 11 Dec, 2010, 14:01:16 »

Citér

Så vidt jeg selv kan forstå har jeg ikke længere drømmerier og fantasier, når jeg mediterer, men dualistisk tænkning, det ved jeg ikke rigtig. Kan du uddybe det nærmere?
Jeg har nu perioder uden tanker, når jeg meditere, men er bestemt ikke tankefri. Nogle siger at tankerne vil stoppe andre siger at tankerne aldrig vil stoppe?? Selv forstå jeg det på denne måde:
Hen mod absolut samadhi vil der være tanker.
I absolut samadhi er tankerne faktisk væk.
I positiv samadhi er der tanker igen.

Hvad siger du Denko er det det rene vås?

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #14 Dato: Lørdag d. 11 Dec, 2010, 14:34:32 »
Så vidt jeg selv kan forstå har jeg ikke længere drømmerier og fantasier, når jeg mediterer, men dualistisk tænkning, det ved jeg ikke rigtig. Kan du uddybe det nærmere?
Jeg har nu perioder uden tanker, når jeg meditere, men er bestemt ikke tankefri. Nogle siger at tankerne vil stoppe andre siger at tankerne aldrig vil stoppe?? Selv forstå jeg det på denne måde:
Hen mod absolut samadhi vil der være tanker.
I absolut samadhi er tankerne faktisk væk.
I positiv samadhi er der tanker igen.

Hvad siger du Denko er det det rene vås?
Støj er støj. Kategorisering af støj kan vel være ligemeget.

Vi kan ikke stoppe tanker, men vi kan blive færdige med at tænke (nå til vejs ende med tanker - tænkningens vej endte 'blindt') - og så er vi tæt på absolut samadhi.

Når tanker så kommer igen (i positiv samadhi) er de blot en del af virkeligheden - de fylder ikke længere hele sindet (bevidsthedsfeltet).

Så: Problemet er ikke tanker. Problemet er, at tanker (& følelser) fylder hele vores bevidsthedsfelt (udelukker resten af virkeligheden). Vi mener, at tanker/begreber giver os en forståelse af virkeligheden. Det gør de ikke i sig selv.