Forfatter Emne: Dagens zen historie  (Læst 1892 gange)

Offline denko

• Rinzai zen præst og Dharma arving
  • Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
Dagens zen historie
« Dato: Onsdag d. 06 Jan, 2010, 14:48:31 »
Jeg har tænkt mig med jævne mellemrum - eller ujævne :P - at sætte en zen historie ind til forhåbentlig inspiration og forståelse.

Her er den første - inspireret af nylige 'hændelser':

(101 zen historier # 57, Himlens port.)

En soldat ved navn Nobushige kom til Hakuin og spurgte "Er der virkelig et paradis og et helvede?"
"Hvem er du?" spurgte Hakuin.
"Jeg er en samurai." svarede krigeren.
"Hvilken slags hersker kunne ønske dig som sin vagt? Dit fjæs ligner ansigtet på en tigger."
Nobushige blev så gal, at han begyndte at trække sit sværd, men Hakuin fortsatte "Nå, du har et sværd! Dit våben er sikkert alt for sløvt til at hugge mit hoved af."
Idet Nobushige trak sit sværd, bemærkede Hakuin "Her åbner helvedes porte sig!"
Ved disse ord indså Nobushige mesterens disciplin, stak sværdet tilbage i skeden og bukkede dybt.
"Her åbner himlens porte sig!" sagde Hakuin

Offline Mugen

• Administrator
  • Jr. Member
  • unsui, zen-munk
    • Vis profil
    • Egely Kloster
Sv: Dagens zen historie
« Svar #1 Dato: Torsdag d. 07 Jan, 2010, 01:40:34 »
Ja, denne situation genkender jeg i hvert fald!  ;D

Jeg håber på, at du kommer med flere historier?

Offline Bjerremand

• Buddhistisk Samfund
  • Newbie
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Fredag d. 08 Jan, 2010, 10:46:26 »
Der er ikke altid så langt mellem helvede og paradis.

Det er en god ide med en lille historie med jævne mellemrum. Jeg glæder mig til den næste.
_/\_
Daizui

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #3 Dato: Fredag d. 08 Jan, 2010, 10:56:54 »
Der er ikke altid så langt mellem helvede og paradis.

Helvede og (eller) paradis er sindstilstande. Kan man bruge landmåling her?

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #4 Dato: Tirsdag d. 12 Jan, 2010, 12:55:33 »
Dagens zen historie #2

Rinzai Roku, kamben (kryds 'forhør') kapitel 12

En dag besøgte guvernør Ō (Wang på kinesisk) mesteren (Rinzai), og sammen gik de ind for at se på munkenes hal (zendoen).
Guvernør Ō sagde; ”Disse munke, læser de sutraer eller hvad?”
Mesteren sagde; ”Nej, de læser ikke sutraer.”
”Praktiserer de så zen?” spurgte guvernøren.
”Nej, de praktiserer ikke zen.” sagde mesteren.
Guvernøren sagde; ”Hvis de ikke studerer sutraer og ikke praktiserer meditation, hvad søren laver de så?”
Mesteren sagde; ”Lad dem blot blive buddhaer og patriarker.”
Guvernøren sagde; ”Guldstøv er nok værdifuldt, men får man det i øjnene, kan man blive blind. Hvad med det?”
Mesteren sagde; ”Og jeg, som altid troede, at du blot var en ganske almindeligt fyr!”

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
Dagens zen historie # 3
« Svar #5 Dato: Lørdag d. 23 Jan, 2010, 09:52:22 »
101 Zen Historier # 1 En Kop Te

Nan-in, en japansk zenmester under Meiji perioden (1868-1912), modtog en universitetsprofessor, som kom for at spørge ind til zen.
Nan-in serverede te. Han hældte sin gæsts kop fuld og blev ved med at hælde.
Professoren kiggede på dette indtil han ikke længere kunne holde det ud.
”Det flyder over. Der kan ikke være mere i koppen.”
”Ligesom denne kop er du fuld af dine egne holdninger og spekulationer. Hvordan kan jeg vise dig zen, med mindre du tømmer din kop først?” sagde Nan-in.

Vindruen

• Gæst
« Svar #6 Dato: Torsdag d. 28 Jan, 2010, 13:17:29 »
Venter spændt på en historie mere  :D

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #7 Dato: Torsdag d. 28 Jan, 2010, 15:10:59 »
Venter spændt på en historie mere  :D

Åh nej! Har travlt med at typesette MumonKan i dag. Men jeg må vel snart finde noget.

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #8 Dato: Torsdag d. 04 Feb, 2010, 17:06:22 »
Så er den næste klar

Dōgen Roku

(Kōshōji goroku)
Jōdō # 6

Dōgen  sagde: ”Selv om I har praktiseret i tre kalpaer, er I ikke nået til vejs ende. Den erkendelse I på et øjeblik opnår kan aldrig tilsmudses. En af fortidens mestre sagde, ”At være afhængig af sutraer - at forstå deres betydning -  er de tre tidsperioders buddhaers fjende. At afvige fra sutraerne med blot et ord, er det samme som dæmonsnak.” Uden at være afhængig af sutraer og uden at afvige fra sutraerne, hvordan kunne vi nogensinde fungere? Kunne I alle tænke jer at se sutraen?”
     Dōgen holdt sin hossu op og sagde: ”Dette er min, Kōshōs, hossu. Hvad er sutraen?”

Efter en pause tilføjede Dōgen: ”Efter det er der en lang sætning. Den vil jeg gemme til senere.”

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #9 Dato: Mandag d. 15 Mar, 2010, 11:51:27 »
Dagens zen historie:

RINZAI ROKU
臨濟錄

Rinzais bog
Mester Rinzai Esho af Chin's nedskrevne ord.

Samlet af  den ydmyge arving Enen af Sansho

Oversat til Dansk af Denko Mortensen

JODO: Bestigende højsædet

Kapitel I

Rådgiver O, guvernøren [af Kahoku Præfektur] og de andre embedsmænd anmodede mesteren om at tale til dem. Mesteren besteg højsædet i Dharma hallen og sagde:
“I dag har denne bjergmunk ikke noget valg udover at adlyde guvernørens ønske om at bestige dette sæde. Hvis jeg skulle præsentere essensen af det betydningsfulde spørgsmål angående Buddha ifølge den Patriarkalske skole kunne jeg ikke engang åbne min mund, og I ville ikke kunne finde noget ståsted. Men i dag er denne munk blevet anmodet af guvernøren, så hvordan kunne jeg skjule vores skoles fundamentale doktrin? Er der nu en munk med rygrad nok som en general der kan trække frontlinjen op og udfolde sit banner [mod mig]? Hvis der er, lad ham  så vise hvad han kan. ”

En munk spurgte: “Hvad er den oprindelige mening af Buddha Dharma?” Mesteren råbte. Munken bukkede. Mesteren sagde: “Denne munk er en værdig modstander.”

En munk spurgte: “Mester, af hvilket hus er den melodi du synger? Hvis zen stil (efter-) følger du?”  Mesteren sagde: “Da jeg var ved mester Obakus sted stillede jeg et spørgsmål tre gange og blev slået tre gange.” Munken var målløs. Mesteren råbte og slog ham idet han sagde: “Du (man) kan ikke hamre et søm ind i den tomme himmel!”

En studieleder ( 座主 en munk, hvis fokus er intellektuelle studier af buddhistiske tekster (sutraer og shastraer)) spurgte: “De tre fartøjer og de tolv afdelinger af læren, forklarer de Buddha Dharma eller ej?”
Mesteren svarede: “Dette vilde græs er aldrig blevet slået!”
Studielederen sagde: “ Jeg stoler på at Buddha aldrig bedragede folket.”
Mesteren spurgte: “Hvor er Buddha?”
Lederen sagde ikke noget.
Mesteren sagde: “Du prøver at sætte mig i forlegenhed her foran guvernøren. Forsvind straks herfra. Du forhindrer andre i at stille spørgsmål.”

Mesteren fortsatte: “Dagens Dharma møde er af hensyn til “Denne Store Sag”. Er der ellers nogen der har et spørgsmål? Hvis ja, så spørg nu. Men i det øjeblik du åbner munden er du allerede helt ved siden af. Hvorfor? Ved du ikke at Shakyamuni Buddha sagde: ‘Dharma er adskilt fra ord og bogstaver og tilhører hverken direkte eller indirekte årsag.’ Men fordi jeres tro er utilstrækkelig kæmper I i dag. Jeg er bange for at jeg er ved at skabe en forhindring for guvernøren og gæsterne, og tilslører derved Buddha Naturen. Jeg må hellere trække mig tilbage.”
Et råb. Endnu et råb. Så sagde han:
“For dem hvis tros rod ikke er dyb vil den endelige dag aldrig komme. I må være trætte af at stå så længe. Tag vare på jer selv.”