Forfatter Emne: Kedsomhed  (Læst 764 gange)

Offline Anders

• Buddhistisk Samfund
  • Jr. Member
    • Vis profil
Kedsomhed
« Dato: Torsdag d. 09 Jun, 2011, 18:12:54 »
Alt er - i virkeligheden - nyt og sprællevende?, så en buddha keder sig vel aldrig?

Offline denko

• Rinzai zen præst og Dharma arving
  • Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
Sv: Kedsomhed
« Svar #1 Dato: Fredag d. 10 Jun, 2011, 06:41:21 »
Keder du dig?

Offline Anders

• Buddhistisk Samfund
  • Jr. Member
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Fredag d. 10 Jun, 2011, 08:55:31 »
Somme tider vil jeg mene at jeg oplever det vi fælles betegner som 'at kede sig', ja.

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #3 Dato: Fredag d. 10 Jun, 2011, 09:19:17 »
Somme tider vil jeg mene at jeg oplever det vi fælles betegner som 'at kede sig', ja.
Du overså noget

Offline Anders

• Buddhistisk Samfund
  • Jr. Member
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Fredag d. 10 Jun, 2011, 10:52:03 »
Opløftende  ;D

Offline mn

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Lørdag d. 11 Jun, 2011, 06:15:49 »
Du overså noget
Jeg overser det stadigt :'(
Er det muligt at få en forklaring?

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #6 Dato: Lørdag d. 11 Jun, 2011, 06:28:15 »
Du overså noget
Spørg Anders 8)

Offline Anders

• Buddhistisk Samfund
  • Jr. Member
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: Søndag d. 12 Jun, 2011, 20:42:36 »
Du overså noget
Spørg Anders 8)

Jeg bør næppe begive mig ud i at give en forklaring, men jeg bilder mig ind at det jeg oplever har lidt at gøre med: ”det her øjeblik er ikke guddommeligt”.  :D

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #8 Dato: Mandag d. 13 Jun, 2011, 06:44:26 »
Du overså noget
Spørg Anders 8)

Jeg bør næppe begive mig ud i at give en forklaring, men jeg bilder mig ind at det jeg oplever har lidt at gøre med: ”det her øjeblik er ikke guddommeligt”.  :D
- OG (hinsides) guddommeligt!

Offline Anders

• Buddhistisk Samfund
  • Jr. Member
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: Mandag d. 13 Jun, 2011, 12:37:06 »
Forklar nærmere?

Måske man i øvrigt kunne udvide det til overhovedet at være på udkig efter noget som helst?

Offline mn

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: Mandag d. 13 Jun, 2011, 13:04:56 »
Jeg tror, jeg nogenlunde kan følge at ”det her øjeblik er ikke guddommeligt",  OG (hinsides) guddommeligt! Det giver en eller anden form for non-dualistisk mening.

Jeg kan ikke rigtig følge koblingen mellem kedsomhed og ”det her øjeblik er ikke guddommeligt"??

”det her øjeblik er ikke guddommeligt" er det et kendt begreb?  Jeg kender det ikke.

Offline Anders

• Buddhistisk Samfund
  • Jr. Member
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: Mandag d. 13 Jun, 2011, 19:11:59 »
Ah ja, på den måde.

Det jeg mener er at det vel kræver at man har en forventning for at kede sig.. Hvis man nu, som jeg ind imellem, er på udkig efter noget såkaldt guddommeligt.

Efterfølgende foreslår jeg så at man måske kunne udvide det til "det her øjeblik er ikke ........ [udfyld selv:]" For ja, en buddha keder sig vel ikke.. Men er vel heller ikke på udkig.

Hmm, giver det mening??  ;D

Offline mn

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: Mandag d. 13 Jun, 2011, 19:38:03 »
Ah ja, på den måde.

Det jeg mener er at det vel kræver at man har en forventning for at kede sig.. Hvis man nu, som jeg ind imellem, er på udkig efter noget såkaldt guddommeligt.

Efterfølgende foreslår jeg så at man måske kunne udvide det til "det her øjeblik er ikke ........ [udfyld selv:]" For ja, en buddha keder sig vel ikke.. Men er vel heller ikke på udkig.

Det giver i hvert fald god mening for mig. Nu forstå jeg, hvad det er du mener. ;)

Jeg tror nu nok, jeg kan sidde uden forvetning, og så komme til at kede mig alligevel. Det er nu ikke kedsomhed, jeg bliver ramt mest af, men rastløshed fordi jeg nogle gange synes, at der er noget andet jeg burde foretage mig. Dog har både rastløshed og kedsomhed foretaget sig en hel del her inden for de sidste 6 måneder, og det er sket samtidigt med, at den mentale støj er blevet en hel del mindre.

Offline Anders

• Buddhistisk Samfund
  • Jr. Member
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: Mandag d. 13 Jun, 2011, 20:11:53 »
Ah ja, på den måde.

Det giver i hvert fald god mening for mig. Nu forstå jeg, hvad det er du mener. ;)

Jeg tror nu nok, jeg kan sidde uden forvetning, og så komme til at kede mig alligevel. Det er nu ikke kedsomhed, jeg bliver ramt mest af, men rastløshed fordi jeg nogle gange synes, at der er noget andet jeg burde foretage mig. Dog har både rastløshed og kedsomhed foretaget sig en hel del her inden for de sidste 6 måneder, og det er sket samtidigt med, at den mentale støj er blevet en hel del mindre.

Tænkte nu både i forbindelse med sidning og fx opvask..

Kan du det? Jamen det kan da godt være.. Jeg kan ikke lige vende og dreje det i mit hoved. Måske forventning er for stort et ord. Vil se nærmere på det i fremtiden. Noget sprogligt facit bliver det nok alligevel ikke til. Det havde jeg ellers lige sat næsen op efter  :-\ ...

Ja, det kender jeg godt noget til, det der med rastløshed.

Okay, interessant.

Tak fordi du praktiserer.
« Senest Redigeret: Mandag d. 13 Jun, 2011, 20:15:04 af Anders »

Offline mn

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: Mandag d. 13 Jun, 2011, 20:38:15 »
Ah ja, på den måde.

Tænkte nu både i forbindelse med sidning og fx opvask..

Kan du det? Jamen det kan da godt være.. Jeg kan ikke lige vende og dreje det i mit hoved. Måske forventning er for stort et ord. Vil se nærmere på det i fremtiden. Noget sprogligt facit bliver det nok alligevel ikke til. Det havde jeg ellers lige sat næsen op efter  :-\ ...

Ja, det kender jeg godt noget til, det der med rastløshed.

Okay, interessant.

Tak fordi du praktiserer.
Jeg oplever nu også at kedsomhed og rastløshed minimeres uden for puden, efterhånden som den mentale støj reduceres. Jeg tror, at vi langsomt bliver bedre og bedre til at være tilstede i nuet. Det er i hvert fald min oplevelse. 

Jeg er lige som dig uklar på om jeg kan kede mig uden forventninger og forventninger det har vi vel stadig begge to.
Så har en oplyst person forventninger?
Kan en oplyst person opleve kedsomhed og eller rastløshed?

Det er vist kun Denko, der kan svare på det! :'(