Forfatter Emne: Er Zen religiøs/en religion?  (Læst 1380 gange)

Offline Anders

• Buddhistisk Samfund
  • Jr. Member
    • Vis profil
Er Zen religiøs/en religion?
« Dato: Tirsdag d. 04 Jan, 2011, 17:04:15 »
Zen handler om at vågne op til virkeligheden som den fundamentalt set er. Antyder ’religion’ ikke at der er noget ’ekstra’ involveret? Hvorfor tilføre en vej til opvågnen et sådant ord? Hvis mennesket er ’religiøst’ af natur dør ordet 'religion' vel med dette (evt) faktum, og efterlader ordet ’menneske’. Zen går ud på at være menneske?
« Senest Redigeret: Tirsdag d. 04 Jan, 2011, 17:06:09 af Anders »

Offline Mugen

• Administrator
  • Jr. Member
  • unsui, zen-munk
    • Vis profil
    • Egely Kloster
Sv: Er Zen religiøs/en religion?
« Svar #1 Dato: Tirsdag d. 04 Jan, 2011, 21:12:51 »
Zen handler om at vågne op til virkeligheden som den fundamentalt set er. Antyder ’religion’ ikke at der er noget ’ekstra’ involveret? Hvorfor tilføre en vej til opvågnen et sådant ord? Hvis mennesket er ’religiøst’ af natur dør ordet 'religion' vel med dette (evt) faktum, og efterlader ordet ’menneske’. Zen går ud på at være menneske?

From religiōn-, the stem of the Latin religiō (“scrupulousness”, “pious misgivings”, “superstition”, “conscientiousness”, “sanctity”, “an object of veneration”, “cult-observance”, “reverence”), from religō (“I bind back or behind”), from re + ligō (“I tie, bind, or bandage”).

religion (plural religions)

religion (plural religions)
   1. A collection of practices, based on beliefs and teachings that are highly valued or sacred.  [quotations ▲]
          * Rather than being diligent and mindful of the way he practiced religion, he chose to stir up quarrels by ridiculing the manner in which others do.
   2. Any practice that someone or some group is seriously devoted to.  [quotations ▲]
          * At this point, Star Trek has really become a religion.
   3. Any ongoing spiritual practice one engages in, in order to shape their character or improve traits of their personality.
   4. An ideological and traditional heritage.  [quotations ▲]
          * If you examine various churches throughout the world, you will find religion expressed in diverse ways.
http://en.wiktionary.org/wiki/religion#English

Offline Anders

• Buddhistisk Samfund
  • Jr. Member
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Tirsdag d. 04 Jan, 2011, 21:42:46 »
Tak. Jeg ser at min opfattelse af ordet er snæver.

Offline Anders

• Buddhistisk Samfund
  • Jr. Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Tirsdag d. 04 Jan, 2011, 21:53:01 »
Måske engelsk, som et internationalt sprog, er mere inkluderende end det danske. I mine ordbøger er det primært defineret som ’gudsdyrkelse’ eller varianter heraf. Mere omfattende alternativer som ’spirituel praksis’ eller ’indre praksis’ kan jeg ikke rigtig få øje på. Dermed ikke sagt at vi ikke kan lære fra engelsk  ;) .

Offline mn

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Tirsdag d. 04 Jan, 2011, 22:52:00 »
Det er et spørgsmål, som tit popper op og er da et relevant spørgsmål.  Jeg har engang set en svare, at Zen ligesom kommer før religioner som Kristendom, Jødedom og Islam, og han ikke så noget problem med at praktisere Zen samtidigt med at man var f.eks. kristen. Det var så vidt jeg husker, Shunryu Suzuki der sagde det. Han er fra Soto Zen. For os, som bare har en mere eller mindre intellektuel forståelse af Zen, er det vel umuligt at svare på, da vi fuldstændig mangler den direkte erfaring af Zen.

Offline denko

• Rinzai zen præst og Dharma arving
  • Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #5 Dato: Onsdag d. 05 Jan, 2011, 09:46:54 »
1.  Oprindeligt var det en religions job, at fortælle os om, hvordan verden i virkeligheden hang sammen og fungerede - og dermed hvordan vi kunne leve i harmoni (med fred). Dette var fortalt af 'de vidende' (såsom en shaman). Vi almindelig dødelige troede så på dette. Med andre ord: Der skal være (mindst) en 'vidende', for at 'troen' er levende.

Som I kan se, hører videnskab (delvis) herunder, medens religioner i de fleste tilfælde ikke (længere) gør.

2.  Zen buddhismen er per definition en religion hørende under (mahayana) buddhismen.

3.  Da zen ikke forholder sig til begreber, tekster, nedskrevne ord, kan zen 'bruges', uanset hvilken religion man bekender sig til. Zen er indledningsvis 'vejen til viden' - derefter 'vejen med viden'.

Offline Anders

• Buddhistisk Samfund
  • Jr. Member
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Onsdag d. 05 Jan, 2011, 21:17:16 »
1.  Oprindeligt var det en religions job, at fortælle os om, hvordan verden i virkeligheden hang sammen og fungerede - og dermed hvordan vi kunne leve i harmoni (med fred). Dette var fortalt af 'de vidende' (såsom en shaman). Vi almindelig dødelige troede så på dette. Med andre ord: Der skal være (mindst) en 'vidende', for at 'troen' er levende.

Som I kan se, hører videnskab (delvis) herunder, medens religioner i de fleste tilfælde ikke (længere) gør.

Okay, det kan jeg godt se. (Hvordan) er religion så forskellig fra psykologi?

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #7 Dato: Torsdag d. 06 Jan, 2011, 08:46:59 »
Religion: Læren om virkeligheden.
Psykologi: Læren om sindet.

Så kun for 'kun sindet' buddhisterne er det det samme ;D 8)
« Senest Redigeret: Fredag d. 07 Jan, 2011, 15:17:03 af denko »

Offline Anders

• Buddhistisk Samfund
  • Jr. Member
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: Torsdag d. 06 Jan, 2011, 09:21:29 »
Okay. Mener du at: for buddhister er 'læren om virkeligheden' og 'læren om sindet' det samme?

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #9 Dato: Torsdag d. 06 Jan, 2011, 11:26:04 »
Okay. Mener du at: for buddhister er 'læren om virkeligheden' og 'læren om sindet' det samme?

Nej.

Min bemærkning var om Yogācāra buddhisme (som jeg sansynligvis har misforstået).

Offline Anders

• Buddhistisk Samfund
  • Jr. Member
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: Torsdag d. 06 Jan, 2011, 12:00:50 »
 :D Det forstår jeg ikke.

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #11 Dato: Torsdag d. 06 Jan, 2011, 12:18:30 »
:D Det forstår jeg ikke.

Hvad?

Yogācāra=Mind Only/Consciousness Only

Offline Anders

• Buddhistisk Samfund
  • Jr. Member
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: Fredag d. 07 Jan, 2011, 12:54:54 »
Dette: "Så kun for 'kun sindet' buddhisterne er det det samme."

Offline Anders

• Buddhistisk Samfund
  • Jr. Member
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: Fredag d. 07 Jan, 2011, 13:04:59 »
Eller hvad: mener du at for Yogācāra buddhister er 'læren om virkeligheden' og 'læren om sindet' det samme?

Hvordan adskiller yogācāra buddhisme sig fra den buddhisme du 'beskæftiger' dig med? Hvis den 'mener' Mind Only/Consciousness only - hvad 'mener' Zen så?
« Senest Redigeret: Fredag d. 07 Jan, 2011, 13:06:57 af Anders »

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #14 Dato: Fredag d. 07 Jan, 2011, 15:23:17 »
Det var en joke Det var en joke - har nu indsat de behørige smajlies i indslaget.

Hvad Yogācāra buddhister mener, ved jeg ikke meget om, så jeg afholder mig.

Om 'læren om virkeligheden' og 'læren om sindet' (begrebsmæssigt) er det samme afhænger af definitioner - hvordan du 'ser' tingene.

Men for mig: Meninger (holdninger) og zen er to vidt forskellige ting.